نحوه مصرف قارچ خوراکی

نحوه مصرف قارچ خوراکی

نحوه مصرف قارچ خوراکی

قارچ ها گروهی مجزا از گیاهان و حیوانات هستند که خود به‌ خود از طریق جوانه زدن هاگ هایشان در طبیعت احیا می ‌شوند و مراحل رویششان بسیار شبیه به رویش بذر گیاهان است. قدمت مصرف قارچ به مصر باستان باز می‌ گردد، زمانی که به غیر از فراعنه هیچکس اجازه مصرف قارچ را نداشت. آن ها قارچ ها را به ‌عنوان غذای سلطنتی اعلام کردند و مردم عادی را از لمس آن ‌ها منع می کردند. از قارچ ‌ها مخصوصاً در آشپزی‌ های آسیایی و اروپایی برای پخت‌ و پز استفاده می‌ شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه مصرف قارچ خوراکی آشنا نماییم.

مطالبی که باید در‌باره نحوه مصرف قارچ خوراکی دانست

هزاران گونه قارچ وجود دارند و هر یک کاملاً متفاوت هستند و بیشترین تمایز بین آن ‌ها خوردنی یا سمی بودن است. اگر کاملاً مطمئن نیستید قارچی که می‌خورید بی‌خطر است، آن را نخورید. بهتر است که قارچ را به‌ خوبی تمیز کرده و قبل از مصرف بپزید؛ زیرا ممکن است روی سطح قارچ آلودگی هایی  وجود داشته باشد که فقط از طریق پختن از بین می ‌روند. در ادامه متن به نحوه مصرف قارچ خوراکی می ‌پردازیم.

چگونه قارچ ‌ها را قبل از مصرف تمیز کنیم؟

بهتر است قارچ ‌های تازه را در آب خیس نکنید بلکه در عوض قارچ ها را به طور کامل بشویید، سریع آبکشی و شستشو دهید تا آلودگی ‌ها از بین بروند. قارچ ‌های شسته شده را روی حوله آشپزخانه قرار دهید و به ‌آرامی با استفاده از حوله‌ های کاغذی خشک کنید. برای قارچ ‌های اسفنجی با منافذ بزرگ، می ‌توانید آن‌ ها را با برس یا حوله کاغذی کمی مرطوب و تمیز کنید.

روش های مصرف قارچ خوراکی

بهترین روش مصرف قارچ چیست؟

آیا تا به‌ حال بهترین روش های استفاده از قارچ خوراکی و نحوه مصرف قارچ خوراکی، بدون از بین ‌بردن محتوای تغذیه‌ ای آن‌ ها را تجربه کرده‌اید؟ چند دانشمند از مرکز تحقیقات فناوری قارچ در لاریوخا اسپانیا این کار را انجام داده‌ اند و آن‌ ها پاسخ داده‌اند که چگونه می ‌توان قارچ را به بهترین روش استفاده کرد. نحوه مصرف قارچ خوراکی متفاوت است و می‌ توان آن‌ ها را با روش ‌های مختلفی تهیه کرد، اما برخی از تکنیک ‌های پخت ‌و پز باعث می‌ شوند جذابیت سلامتی خود را از دست دهند.

محققان نتیجه گرفتند که بهترین روش پخت قارچ و نحوه مصرف قارچ خوراکی در حالی‌ که همچنان خواص غذایی آن‌ را حفظ کند، کباب کردن یا ماکروویو کردن قارچ است. آن ‌ها معتقداند که جوشاندن و سرخ کردن یک انتخاب ضعیف برای تهیه و مصرف قارچ است. قارچ‌ های سرخ شده و آبپز شده فعالیت آنتی ‌اکسیدانی کمتری نشان می ‌دهند و منجر به از دست‌دادن ویتامین ‌ها در هنگام سرخ شدن شده و در نهایت منجر به از دست‌ دادن پروتئین و افزایش چربی قارچ می‌ شود.

چگونه قارچ را سالم نگه داریم؟

1- قرار دادن قارچ ‌ها در یخچال

یکی از روش ‌ها و نحوه مصرف قارچ خوراکی این است که قارچ‌ ها را در یخچال قرار دهید؛ زیرا قارچ بسیار فاسد شدنی است و باید در شرایط مناسب نگهداری شود. به ‌منظور تازه نگه ‌داشتن آن‌ ها، باید در دمای 40-45 درجه فارنهایت (4-7 درجه سانتیگراد) نگهداری شوند. یخچال شما معمولاً بهترین مکان برای خنک نگه‌ داشتن آن ‌ها است.

روش مصرف قارچ خوراکی

2- عدم شستن قارچ‌ ها تا قبل از استفاده

از جمله روش ‌های استفاده از قارچ خوراکی این است که قبل از مصرف قارچ ‌ها آن ‌ها را نشویید. حتی اگر قارچ ‌هایی که کثیف هستند خریداری می‌کنید یا قارچ ‌هایی را که مقداری خاک کمپوست برروی آن‌ ها قرار دارد، انتخاب می‌کنید، آن‌ها را نشویید. رطوبت اضافی فقط باعث کاهش طول عمر آن ‌ها می ‌شود.

3- استفاده از حوله کاغذی مرطوب

قارچ ‌ها را با یک حوله کاغذی مرطوب در یک کیسه کاغذی قرار دهید. بسیاری از کیسه ‌های کاغذی برای نفس کشیدن قارچ ‌ها در حالی‌که در یخچال هستند استفاده می‌کنند. با این‌حال، این می‌تواند باعث خشک شدن و خرد شدن آ‌‌ن ‌ها شود.

برای جلوگیری از این کار، یک حوله کاغذی کمی مرطوب در بالای قارچ ‌ها در کیسه کاغذی قرار دهید تا قارچ خشک نشود. هر روز یا دو روز، قارچ‌ ها را چک کنید و مطمئن شوید که حوله کاغذی هنوز مرطوب است. اگر این‌طور نیست، یک‌بار دیگر کمی مرطوب کنید.

4- استفاده از کیسه پلاستیکی نیمه‌ باز

قارچ‌ ها را در یک کیسه پلاستیکی نیمه ‌باز قرار دهید. برای مناسب نگه‌داشتن رطوبت قارچ، کیسه پلاستیکی ظرف مناسبی است؛ زیرا رطوبت قارچ را به طور مؤثری حفظ می کند. با این‌حال، نکته اصلی این است که کیسه را تا حدی باز نگه دارید، تا بتوانید مقداری از رطوبت قارچ را با فرایند تبخیر از بین ببرید.

5- استفاده از بسته ‌بندی مخصوص

اگر قارچ را در یک ظرف از پیش بسته ‌بندی‌ شده خریداری می‌کنید، فقط آن ‌ها را در آن بسته‌ بندی نگه دارید. بسته‌ هایی که قارچ در آن‌ ها فروخته می ‌شود به طور معمول برای تنفس آنها طراحی می ‌شود و به طور هم ‌زمان از کمبود آب ناشی از یخچال محافظت می کنند.

6- خرید قارچ‌ های کامل به جای برش ‌خورده (اسلایس شده)

اگر می‌خواهید یک بسته قارچ سالم و تازه بخرید، قارچ ‌های کامل را نسبت به قارچ های اسلایس شده انتخاب کنید. قارچ‌ های کامل معمولاً خیلی بیشتر از قارچ‌ های برش خورده تازه می ‌مانند. همچنین قارچ دکمه ای سفید درجه کیفیت مشخصی دارند و به انواع قارچ سوپر، درجه یک، درجه دو و در نهایت درجه سه تقسیم بندی می شوند که هر درجه کیفیتی که مایل باشید را می توانید انتخاب کنید. اما برای قارچ های برش خورده یا قارچ اسلایس شده معمولا از قارچ های درجه دو یا درجه یک استفاده می کنند.

نحوه مصرف قارچ خوراکی دکمه ای

فواید قارچ و نحوه مصرف قارچ خوراکی

قارچ یک غذای کم‌ کالری بوده که مملو از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان‌ های تقویت‌ کننده سلامتی است. قارچ ‌هایی که با قرارگرفتن در معرض نور ماورا بنفش پرورش می‌ یابند، منبع خوبی از ویتامین D هستند که یک جز مهم در سلامت استخوان و ایمنی بدن محسوب می ‌شود.

از طرفی دیگر قارچ‌ ها حاوی نوعی مولکول قند هستند که در صورت استفاده با داروی شیمی‌ درمانی، می ‌توانند به بقای بیماران مبتلا به برخی سرطان ‌ها کمک کنند. از جمله فواید قارچ برای بدن انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش فشار خون

قارچ ‌ها منابع غنی از پتاسیم، ماده مغذی شناخته شده ‌ای برای کاهش تأثیر منفی سدیم بر بدن شما هستند. پتاسیم همچنین تنش موجود در رگ ‌های خونی را کاهش داده و به طور بالقوه به کاهش فشارخون کمک می‌کند. قارچ با توجه به پتاسیم بالایی که دارد در صورت مصرف مداوم به خوبی فشار خون را کاهش می دهد.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

اثر ضد التهابی قارچ ‌ها تا حد زیادی باعث بهبود کارایی سیستم ایمنی بدن می ‌شود. تحقیقات نشان داده است که قارچ به تحریک میکروفاژها در سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که منجر می‌ شود شما کمتر در معرض بیماری ‌های جدی قرار بگیرید.

3- کاهش وزن

مطالعات طولانی ‌مدت و کوتاه ‌مدت روی نحوه مصرف قارچ خوراکی به طور یکسان نشان داده است که قارچ در ترکیب با ورزش و سایر تغییرات در سبک زندگی، می ‌تواند تأثیر مهمی در کاهش وزن داشته باشد. به‌ عنوان‌ مثال، در تحقیقات انجام شده بین 20 نفر، پس از اینکه از آن‌ ها خواسته شد 20 درصد از مصرف گوشت گاو را با قارچ جایگزین کنند، شرکت‌کنندگان در تحقیقات نشان دادند که چربی دور شکم آن ‌ها کمتر شده است. همچنین تصور می ‌شود که آنتی ‌اکسیدان موجود در قارچ خطر فشارخون و سایر اختلالات متابولیکی را کاهش می ‌دهد.

نظر خود را بنویسید