علائم فاسد شدن قارچ

علائم فاسد شدن قارچ خوراکی

علائم فاسد شدن قارچ

آشنایی با علائم فاسد شدن قارچ و روش‌ های تشخیص قارچ خراب از قارچ سالم این امکان را برای شما ایجاد می کند تا بتوانید قارچ ‌های ناسالم را از سالم تشخیص دهید و طعم و کیفیت غذا خود را بهبود بخشید. امروزه قارچ‌ های خوراکی به عضو جدایی ناپذیر از غذاهای ما تبدیل شده اند. این دسته از مواد غذایی، سرشار از فواید هستند بنابراین متخصصان تغذیه، خرید قارچ و استفاده از قارچ ها را توصیه می‌کنند. مسلما همه ما به این موضوع واقف هستیم که مواد غذایی مورد استفاده ما باید از سلامت کافی برخوردار و از فساد دور باشند. در ادامه مقاله، نشانه ها و علائم فاسد شدن قارچ را نام خواهیم برد.

راهکارهای تشخیص قارچ سالم از ناسالم

قارچ سالم چه نشانه ‌هایی دارد؟ زمانی که برای خرید به مغازه می ‌روید و می‌خواهید بهترین خرید را انجام دهید مسلما به دنبال معیاری برای تعیین کیفیت قارچ‌ های موجود در مغازه هستید. راهکار های مختلفی برای تشخیص قارچ سالم و علائم فاسد شدن قارچ وجود دارد که در ادامه به آن ‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

1- رنگ قارچ

معمولا تصور می‌کنیم اگر قارچی بدون لکه ‌های قهوه ‌ای باشد مرغوبیت بالایی دارد و قارچ سفید کیفیت بالایی را در بین قارچ ‌های موجود در بازار دارد. هرچند این روش تشخیص بر اساس رنگ به یکی از باورهای عامه تبدیل شده و مردم قارچ‌ های کرم رنگ را انتخاب نمی‌کنند، اما باید به این موضوع توجه داشت که رنگ قارچ، سلامت قارچ را تایید یا رد نمی ‎کند. گاهی اوقات قارچ هایی که بیش از حد سفید رنگ هستند ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که در پروسه تولید برای سفید شدن قارچ به کار برده شده است.

2- وزن قارچ

یکی از راه‌ های توصیه شده برای تشخیص قارچ های سالم و باکیفیت، توجه به وزن قارچ است. اگر قارچی وزن کمی داشته باشد و به اصطلاح تو خالی و سبک باشد، احتمالا کیفیت لازم را نداشته و باید به دنبال قارچ هایی باشید که تو پر و سنگین ‌تر هستند. قارچ هایی که سنگین ‌تر هستند محتوی مواد بیشتری بوده و در زمان تولید به خوبی رشد کرده اند.

3- لکه ‌های روی قارچ

برخی از لکه های موجود بر روی قارچ به خاطر فعل و انفعالات موجودات ریز باکتریایی در سطح قارچ به وجود می آید. این لکه ‌های قهوه‌ای حاوی کلونی ‌های باکتریایی بوده که در حال تغذیه از بافت قارچ هستند. به همین دلیل، با تخریب مواد موجود در دیواره قارچ، سلول ‌های دیواره قارچ به اصطلاح سیاه شده و از بین می ‌روند. نیازی به نگرانی در مورد این لکه ‌های قارچی نیست؛ چراکه با گرم کردن و پختن قارچ، میکروب ‌های موجود روی سطح آن با دما از بین می‌ روند و به بدن شما وارد نمی ‌شوند.

علائم فاسد شدن قارچ خوراکی

لکه های زنگی

برخی دیگر از لکه های موجود سطح قارچ به لکه های زنگی معروف هستند که این گونه لکه ها بسیار سریع پخش می شوند و تمامی قارچ های سالم را درگیر می کنند. اگر چنین لکه هایی را مشاهده کردید لکه ها را با چاقو از سطح قارچ جدا کنید و سریع قارچ را مصرف کنید. اگر اینگونه قارچ مصرف نشود صرف مدت زمان کوتاهی فاسد و از بین می رود.

4- شکاف کلاهک قارچ

قارچ از دو بخش کلاهک و پایه تشکیل شده است. قارچ ریشه، برگ و گل ندارد. در بخش کلاهک، پرده ‌های سیاهی مایل به قهوه ‌ای وجود دارند که حاوی مقادیر زیادی اسپور قارچی است. بیشتر ارزش غذایی قارچ‌ ها در این بخش قرار گرفته است؛ بنابراین، زمانی که کلاهک قارچ شکاف داشته باشد یعنی ارزش غذایی کافی را ندارد.

نشانه ‌های خراب شدن قارچ خوراکی

علائم قارچ فاسد چیست؟ وقتی به مدت طولانی قارچ را در یخچال نگهداری می‌کنیم رفته ‌رفته بر ساختار آن چروک ‌ها و لکه های قهوه ‌ای ایجاد می شود. با ادامه پیدا کردن این روند قارچ‌ های خراب رنگی متفاوت، پوششی لزج و بوی بدی به خود می‌گیرند. معمولا تشخیص سالم و خراب بودن قارچ‌ ها با توجه به ظاهر آن ‌ها انجام می‌گیرد و اگر این قارچ ‌ها بافت محکمی داشته و بدون لک باشند، قارچ ‌های مناسبی هستند. در ادامه متن در مورد علائم فاسد شدن قارچ بیشتر صحبت می‌کنیم.

  • وجود کبودی و لکه‌ های قهوه‌ای روی قارچ

تغییر رنگ هیچ‌گاه علامت خوبی در سلامت مواد غذایی نیست. به همین دلیل هنگامی‌که این لکه های قهوه‌ای را مشاهده کردید بهترین راه بریدن لکه ها از روی قارچ و یا پختن قارچ است تا لکه ‌ها ضرری برای سلامت شما نداشته باشند.

  • چین و چروک‌ های روی قارچ

اولین علامت ظاهری که می ‌تواند به شما کمک کند قارچ ‌های فاسد شده را تشخیص دهید چین و چروک ‌های موجود روی آن‌ هاست.

  • برش ‌ها و وصله ‌های خشک روی قارچ خوراکی

اگر این وصله‌ ها و برش ‌های در حال خشک شدن را روی قارچ ‌ها مشاهده کردید سریعاً از قارچ ها استفاده کنید تا خراب نشده‌ اند. در حقیقت در این زمان، قارچ شروع به فاسد شدن کرده و پس از مدتی بوی بد گرفته و پوسته آن لزج می‌ شود.

علائم تشخیص فاسد شدن قارچ خوراکی
  • وجود پوشش لزج روی قارچ

زمانی که روی قارچ کپک مشاهده کردید یا احساس کردید پوشش آن لزج شده است باید مستقیماً آن‌ ها را دور بریزید؛ چرا که دیگر این قارچ ‌ها برای استفاده شما مفید نیستند. حتی اگر کپک یا پوشش لزج آن ‌ها را جدا کنید باز هم قارچ سالمی نخواهد بود و ممکن است شما را به شدت بیمار کند. پس از علائم فاسد شدن قارچ می توان به وجود پوشش لزج اشاره کرد.

  • دادن بوی ترش یا بوی ماهی

همانند هر مواد غذایی دیگری توجه به بوی مواد غذایی می ‌تواند برای تعیین سلامت آن ‌ها کارایی داشته باشد. هنگامی‌که از قارچ بوی نامطبوعی احساس کردید بهتر است که آن‌ ها را دور بیندازید. قارچ‌ های سالم بوی به خصوصی ندارند، پس وقتی قارچ بوی تند یا بوی ماهی بدهند ناسالم هستند. اگر قارچ کپک ‌زده در داخل یخچال بماند ممکن است پس از مدتی مواد موجود در یخچال را آلوده کرده و کپک بین مواد غذایی گسترش پیدا کند.

تشخیص قارچ سمی و غیرسمی

به ‌طورکلی توصیه می ‌شود که از قارچ ‌های خودرو استفاده نکنید؛ چراکه منشأ این قارچ‌ ها مشخص نیست. علاوه بر این موضوع، ظاهر قارچ ‌ها نمی‌توانند اطلاعات کافی در مورد سمی بودن یا نبودن به شما ارائه دهند. در نتیجه توصیه می ‌شود برای خرید قارچ، همیشه از فروشگاه های معتبر قارچ تهیه کنید و هیچ‌گاه از قارچ های موجود در طبیعت استفاده نکنید.

فواید قارچ سالم برای بدن انسان

قارچ ‌ها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ب هستند که برای سلامت بدن بسیار مفید خواهند بود. ویتامین ب سبب حفظ سلامت دستگاه عصبی و سلامت روان می ‌شود. همچنین، این ویتامین با اثر بر ساختار پوست و مو آن‌ ها را تقویت کرده و باعث ظاهری شاداب می ‌شود. به دلیل خاصیت آنتی ‌اکسیدانی این ویتامین، برای جلوگیری از سرطان بسیار مهم است. استفاده از قارچ دکمه ای به دلیل داشتن اسید پانتوتنیک و عدم وجود کالری زیاد در آن‌ ها برای رژیم غذایی توصیه می ‌شود.

نشانه های فاسد شدن قارچ خوراکی

افزایش ماندگاری و سلامت قارچ با بلنچ کردن قارچ

برای ماندگاری بیشتر قارچ های خوراکی می توانید قارچ را بلنچ کنید. برای بلنچ کردن قارچ لازم است که قارچ ها را به طور کامل شسته و به اندازه های دلخواه برش بزنید. سپس قارچ ها را به یک ظرف آب در حال جوش اضافه کنید.

به مدت 3 دقیقه قارچ ها را بجوشانید. بلافاصله قارچ های جوشانده شده را خارج کنید و در یک ظرف آب سرد با تکه های یخ قرار دهید تا دمای قارچ ها با آب یکسان شود. قارچ بلنچ شده را در یک آبکش بریزید که آب اضافی آن خارج شود، بسته بندی کنید و در فریزر نگهداری کنید.

سخن پایانی از روش‌ های تشخیص قارچ سالم

در این مقاله سعی نمودیم علائم فاسد شدن قارچ و راه های تشخیص قارچ فاسد از قارچ سالم را به طور کامل شرح دهیم، بنابراین با رعایت نکات لازم می توانید به راحتی قارچ‌ های سالم را از ناسالم جدا کنید. قارچ ‌ها معمولاً به مدت هفت تا ده روز در یخچال باقی می ‌مانند و قارچ های فله ای که چندین روز در محیط باز فروشگاه باقی می ‌مانند بسته به تهویه هوای مغازه ممکن است طی یک الی دو روز فاسد شوند.

بهترین زمان مصرف قارچ نیز بین سه تا چهار روز است؛ بنابراین، بهتر است آن ‌ها را تازه به تازه تهیه کنید. همچنین می‌ توانید برای حفظ طراوت و عمر مفید قارچ‌ ها، آن‌ ها را در بسته بندی خالی بدون هوا قرار دهید تا دیواره خارجی آن‌ ها در معرض اکسیژن قرار نگرفته و اکسید نشوند.

پارسی قارچ، فروشگاهی مطمئن برای خرید قارچ خوراکی تازه و سالم

برای خرید قارچ سالم و بدون آلودگی، انتخاب یک فروشگاه معتبر و قابل اعتماد امری بسیار حیاتی است. فروشگاه پارسی قارچ به عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه عرضه قارچ خوراکی شناخته می‌شود. این فروشگاه با افتخار به ارائه قارچ‌های سالم، تازه و باکیفیت معروف است.

فرآیند انتخاب دقیق محصولات، از تضمین استانداردهای بهداشتی گرفته تا نظافت و شرایط نگهداری مطلوب، این فروشگاه را به یک منبع معتبر برای خریداران قارچ تبدیل کرده است. همچنین، فروشندگان ماهر و مشاوران مجرب در این فروشگاه آماده‌اند تا به مشتریان با اطلاعات دقیق و نکات خرید هوشمندانه کمک کنند.

با انتخاب فروشگاه پارسی قارچ، شما اطمینان خاطر خواهید داشت که قارچ‌های خود را از یک فروشگاه با اعتبار و با کیفیت تهیه کرده‌اید.

خرید قارچ سالم و تازه از پارسی قارچ

قارچ دکمه ای دایکات 4 کیلوگرمی

448,000 تومان
قارچ دکمه ای سفید جعبه ای 4 کیلوگرمی یکی دیگر از از محصولات قارچ خوراکی دکمه ای می باشد که در بسته بندی جعبه ای عرضه می گردد و نسبت به قارچ های دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد. محصول قارچ دکمه ای جعبه ای 4 کیلوگرمی باتوجه به کیفیتی که دارد مناسب برای صادرات و ارسال قارچ به کشورهای دیگر می باشد. وزن قارچ دکمه ای سفید جعبه…

قارچ دکمه ای دایکات 3 کیلوگرمی

336,000 تومان
قارچ دکمه ای جعبه ای 3 کیلوگرمی (دایکات) از محصولات عمده ای شرکت های تولید و پرورش قارچ خوراکی می باشد که در بسته بندی های قارچ دایکات از باکیفیت ترین قارچ های سوپر و ممتاز قرار داده می شود. قارچ ها با دقت بالا و به صورت دستچین شده انتخاب شده اند. قارچ دکمه ای دایکات 3 کیلوگرمی بسته بندی شیک و مناسبی دارد و جزء محصولات قارچ های…
قارچ بسته بندی

قارچ دکمه ای بسته بندی 800 گرمی

99,000 تومان
یکی از محصولات پر طرفدار شرکت های تولید و پرورش قارچ، قارچ های بسته بندی شده هستند. قارچ دکمه ای بسته بندی 800 گرمی از قارچ های سوپر دستچین شده که از ممتاز ترین کیفیت های قارچ به حساب می آیند. حداقل مقدار خرید قارچ بسته بندی 800 گرمی از فروشگاه پارسی قارچ، 5 بسته در نظر گرفته شده است. قارچ های بسته بندی شده مناسب برای مصارف خانگی و…
قارچ بسته بندی 400 گرمی

قارچ دکمه ای بسته بندی 400 گرمی

45,000 تومان
قارچ دکمه ای بسته بندی در ظروف مخصوص بسته بندی پلی پروپیلین یا پلی استایرن عرضه می گردد و داخل آن از قارچ سوپر با کیفیت بالا پر می شود. ظروفی که برای قارچ بسته بندی استفاده می شوند حجم های مختلفی دارند و در انواع 200، 400، 800 و 1000 گرمی تولید می شوند. تمامی قارچ هایی که در بسته بندی قرار داده می شوند دستچین هستند و تقریبا…

قارچ دکمه ای بسته بندی 1000 گرمی

112,000 تومان
یکی دیگر از محصولات قارچ بسته بندی فروشگاه پارسی قارچ، قارچ دکمه ای 1000 گرمی است که از برترین و ممتازترین قارچ های دکمه ای سفید تهیه شده است. قارچ بسته بندی 1000 گرمی را می توانید برای مصرف روزانه قارچ تهیه نمایید و یا به صورت عمده برای مصارف فروشگاه ها و سوپر مارکت ها تهیه نمایید. قارچ های دکمه ای که برای ظروف بسته بندی انتخاب می شوند…

قارچ دکمه ای سبدی سوپر

شروع از : 540,000 تومان
قارچ دکمه ای سبدی سوپر در سبدهای پلاستیکی با وزن های مختلف از محصولات قارچ عمده ای می باشد که باتوجه به درجه کیفیت بالای آن با قیمت عمده در فروشگاه پارسی قارچ به فروش می رسد. حداقل مقدار خرید این محصول از فروشگاه پارسی قارچ، یک سبد قارچ سوپر می باشد. قارچ دکمه ای از لحاظ درجه کیفیت به انواع قارچ سوپر، قارچ درجه یک، درجه دو و درجه…

قارچ دکمه ای سبدی درجه یک

736,000 تومان
قارچ دکمه ای سبدی درجه یک از قارچ های دکمه ای با کیفیت است که به صورت دستچین در سبدهای پلاستیکی با وزن های مختلف در فروشگا پارسی قارچ به فروش می رسد. حداقل مقدار خرید برای قارچ دکمه ای درجه یک، یک سبد قارچ می باشد. قارچ های دکمه ای به درجه کیفیت های سوپر، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی می شوند. بین کیفیت های…

قارچ دکمه ای سبدی درجه دو

شروع از : 546,000 تومان
قارچ دکمه ای سبدی درجه دو از قارچ های خوراکی با درجه کیفیت متوسط است. قارچ دکمه ای درجه دو در وزن های مختلف و معمولا فقط  در سبدهای پلاستیکی بسته بندی می شود. قارچ هایی که به صورت فله ای در سبد های پلاستیکی بسته بندی می شوند نسبت به قارچ های کارتنی قیمت مناسب تری دارند. برای بسته بندی قارچ درجه دو در سبد، چند لایه کاغذ یا…

قارچ دکمه ای جعبه ای 5 کیلوگرمی

550,000 تومان
قارچ دکمه ای جعبه ای 5 کیلوگرمی در جعبه های کارتنی از سری محصولات قارچ عمده ای شرکت پارسی قارچ می باشد که داخل کارتن ها از قارچ های سوپر پر می شود. معمولا بسته بندی های کارتنی قارچ نسبت به بسته بندی های سبدی از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند. قارچ های کارتنی مشکلات قارچ های سبدی از جمله هواخور شدن، باز شدن روزنامه سبدها و یا شکسته…

نظرات (2)

رضا کریمی

بسیار عالی بود مقاله های زیادی در مورد علائم فاسد شدن قارچ خوانده بودم ولی این مطلب واقعا کاملتر و جامع تر بود

Mostafa safayi

توضیحاتی خوبی داده بودید خیلی به درد بخور بود، فقط کاش در مورد این هم بنویسید که اگر اتفاقی قارچ فاسد یا قارچی که آلودگی داره خوردیم چیکار کنیم خیلی ممنون

نظر خود را بنویسید