انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای

انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای

انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای آشنا کنیم. قارچ های دکمه ای یکی از پر مصرف ترین قارچ های خوراکی در چند سال اخیر هستند که منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف هستند. خوشبختانه کشور ما ایران یکی از قطب های تولید کننده قارچ خوراکی می باشد که سالانه بیش از هزاران تن قارچ خوراکی استاندارد و باکیفیت مورد نیاز کشور را تامین کرده و همچنین صدها هزار تن قارچ دکمه ای را به کشورهای دیگر صادر می نماید.

با توجه به این که قارچ دکمه ای هم در کشورمان تقاضای بالایی برای مصرف دارد و هم در کشورهای همسایه از این رو قصد داریم با انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای آشنا شویم.

قارچ سوپر (قارچ ممتاز)

بالاترین درجه کیفیت در قارچ های دکمه ای، قارچ سوپر یا قارچ ممتاز است. این نوع قارچ رنگ کاملا سفید، ظاهری عاری از هر گونه آلودگی یا لک، کلاهک پشت بسته، پایه کوتاه و وزن نسبتا سنگین دارد. قارچ سوپر از گزینه های اصلی برای صادرات قارچ به کشورهای دیگر می باشد. برای صادرات قارچ سوپر معمولا بسته بندی های ویژه در نظر گرفته می شود. قارچ سوپر صادراتی در کارتن های دایکات یا کلیشه بسته بندی می گردند. در داخل کشور قارچ کیفیت سوپر در سبدهای کوچک بین 3 تا 5 کیلوگرمی بسته بندی می شود. یکی از دلایلی که قارچ سوپر در سبدهای کوچک کم وزن بسته بندی می شود این است که قارچ ها در اثر فشار بروی همدیگر له نشوند و قارچ کیفیت خود را حفظ کند. اگر سبدهای بزرگ تر برای بسته بندی قارچ سوپر در نظر گرفته شود قارچ ها در اثر فشار آسیب دیده و از کیفیت سوپر ممتاز بودن آن کم می شود.

قارچ سوپر جزء قارچ های لوکس به شمار می رود و به همین دلیل قیمت آن از دیگر درجه کیفیت های قارچ بالاتر است. برای صادرات قارچ معمولا از قارچ سوپر در بسته بندی های کارتنی استفاده می شود. زمان ماندگاری قارچ سوپر بالا است و بین 5 تا 8 روز ماندگاری دارد. از قارچ سوپر برای بلنچ کردن قارچ نیز استفاده می شود.

انواع درجه کیفیت قارچ- قارچ سوپر

قارچ درجه یک

قارچ درجه یک، نسبت به قارچ سوپر ضعیف تر است ولی همچنان از قارچ های با کیفیت به شمار می رود. از تفاوت های اصلی قارچ درجه یک با قارچ سوپر ظاهر آن است که ممکن است برخی از ذرات کمپوست بستر بروی سطح آن باقی مانده باشد که پس از پاک کردن یا شستشو به راحتی ذرات کمپوست جدا می شوند. همچنین همانطور که در توضیح قارچ سوپر گفته شد این نوع قارچ هیچ گونه لک ظاهری ندارد اما قارچ درجه یک ممکن است برخی لکه های کوچک بروی سطح آن وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که قارچ درجه یک همچنان رنگ سفید، بافت متراکم و کلاهک پشت بسته دارد. همچنین پس از برش قارچ درجه یک، قسمت داخلی آن سفید رنگ است. در بین خریداران و فروشندگان قارچ دکمه ای، قارچ درجه یک را به عنوان قارچ ضعیف نیز می شناسند ولی به این معنا نیست که این نوع قارچ ضعیف است بلکه منظور از قارچ ضعیف، کیفیت ضعیف تر این نوع قارچ نسبت به قارچ سوپر است. ملاک ضعیف بودن نسبت به قارچ سوپر بررسی می شود.

انواع درجه کیفیت قارچ- قارچ درجه یک

قارچ درجه دو

قارچ درجه دو، از درجه کیفیت های قارچ دکمه ای بعد از قارچ سوپر و قارچ درجه یک می باشد. این نوع قارچ جزء قارچ های نسبتا ضعیف دسته بندی می شود. قارچ های درجه دو معمولا در سبدهای سایز بزرگ 9 تا 10 کیلوگرمی بسته بندی می شود. شکل ظاهری قارچ درجه دو لکه دار است، کلاهک پشت قارچ کاملا باز شده، بافت قارچ نیمه متراکم و قارچ ها در اندازه های مختلف ریز و درشت در سبدهای بسته بندی قرار داده می شوند. قارچ درجه دو نسبت به قارچ سوپر و قارچ درجه یک زمان ماندگاری کمتری دارد و بهتر است پس از خرید بلافاصله مصرف شود. هرچه زمان مصرف قارچ درجه دو طولانی تر شود، لکه های سطح قارچ بیشتر شده، کلاهک قارچ بازتر شده و قارچ دچار فساد می شود. قیمت قارچ درجه دو نسبت به قارچ سوپر و درجه یک مناسب تر هست و برای مصارف خانگی قابل استفاده است. قارچ درجه دو بهتر است تازه به تازه و به اندازه مصرف خریداری شود.

انواع درجه کیفیت قارچ- قارچ درجه دو

قارچ درجه سه

قارچ درجه سه، یکی از ضعیف ترین درجه کیفیت های قارچ دکمه ای به شمار می آید. این نوع قارچ آخرین درجه کیفیت قارچ دکمه ای محسوب می شود. مصرف این نوع قارچ باید بلافاصله پس از خرید صورت بگیرد در غیر اینصورت قارچ دچار فساد و گندیدگی می شود. قارچ های درجه دو اگر طی 3 الی 4 روز بمانند تبدیل به قارچ درجه 3 می شوند که کیفیت آن از قارچ درجه دو ضعیف تر، ظاهر آن دارای لک های بیشتر و کلاهک پشت قارچ کاملا باز شده است. با توجه به کیفیت پایین قارچ درجه سه، قیمت آن نسبت به دیگر درجه کیفیت های قارچ پایین تر است. قارچ درجه سه مناسب استفاده در همان روز خریداری شده است و به هیچ وجه این نوع قارچ را به مدت زمان طولانی نگه ندارید.

قارچ زنگی

قارچ زنگی یکی از انواع درجه کیفیت قارچ دکمه ای است که دارای لکه های قهوه ای رنگ بروی سطح آن است که به لکه های زنگی معروف هستند. لکه های زنگی به سرعت بروی سطح قارچ پخش می شوند و به دیگر قارچ ها نیز سرایت می کنند. به همین دلیل اگر در سبدهای بسته بندی قارچ سوپر و قارچ درجه یک، قارچ زنگی دیده شود باید بلافاصله از سبدها خارج شود، اگر قارچ زنگی به موقع از بین دیگر قارچ ها خارج نشود تمام قارچ ها را دچار لکه های زنگی می کند و از کیفیت قارچ می کاهد. قارچ زنگی دارای ظاهری لکه دار است اما جزء قارچ هایی دسته بندی می شود که دارای کلاهک پشت بسته، بافت متراکم و سطح برش سفید رنگ می باشد. لک های زنگی موجود بروی سطح قارچ زنگی هیچ گونه ضرری برای انسان ها ندارد و فقط نوعی آلودگی قارچی است که ظاهر قارچ را لکه دار می کند.

انواع درجه کیفیت قارچ- قارچ زنگی

قارچ ریز

قارچ ریز یا قارچ سوخاری از قارچ های دکمه ای با سایز کوچک است که دارای رنگ نسبتا سفید، کلاهک پشت بسته و پایه کوتاه می باشد. در سالن های پرورش قارچ، پس از این که باردهی قارچ شروع می شود برخی از قارچ ها با اندازه بسیار درشت و برخی بسیار ریز به دست می آیند. در زمان برداشت، قارچ های ریز جدا می شوند و با عنوان قارچ ریز یا قارچ سوخاری به بازار های فروش عرضه می گردند. قارچ ریز یکی از مناسب ترین قارچ ها برای استفاده در رستوران و فست فودهایی می باشد که معمولا نیاز به استفاده از قارچ ریز برای تهیه انواع قارچ سوخاری، سوپ قارچ، سس قارچ و… دارند. باتوجه به این که قارچ ریز، سایز نسبتا کوچکی دارد بهتر است که این نوع قارچ را برش نزنید و به طور کامل در تهیه غذاهای مختلف استفاده کنید.

انواع درجه کیفیت قارچ- قارچ ریز

نظر خود را بنویسید