اصول تولید قارچ پرورشی

اصول تولید قارچ پرورشی

اصول تولید قارچ پرورشی

قارچ پرورشی از جمله محصولات غذایی بسیار مهمی است که سالهاست در انواع غذاهای ایرانی و فرنگی استفاده می‌ شود. طعمِ بی‌ نظیر قارچ از یک سو و مزایایی که برای بدن انسان به همراه دارد، باعث شده است تا خانواده‌ های ایرانی نیز از این محصول استقبال زیادی نمایند.

به همین دلیل است که پرورش قارچ یکی از مشاغل سودآور است و افراد زیادی نیز به این کار می‌ پردازند. در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ می‌ خواهیم در مورد قارچ پرورشی و نحوه‌ ی پرورش آن در منزل نکاتی را مطرح نماییم. همچنین در مورد سود آوری پرورش قارچ نیز در این مقاله توضیح داده شده است.

تولید قارچ پرورشی در منزل

پرورش قارچ یکی از مشاغل تخصصی در حوزه‌ی کشاورزی است. در صورتی ‌که قصد داشته باشید تا به ‌صورت حرفه‌ای به این شغل بپردازید، باید یک محل مناسب برایِ این کار در نظر بگیرید. برای این منظور سوله‌ هایی که به‌ صورت کامل برای تولید قارچ پرورشی تجهیز شده‌اند، بهترین انتخاب هستند.

اما با این حال شما می ‌توانید پرورش قارچ را در منزل خود نیز انجام دهید. البته که در این‌ صورت حجم محصول تولیدی، قابل مقایسه با تولید صنعتی نیست، اما با این حال برایِ ورود به این بازار و شروع کار، احتمالاً گزینه‌ ی مناسبی خواهد بود.

برای اینکه بتوانید در منزل خود به کشت و پرورش قارچ بپردازید، باید نکاتی را رعایت کنید که هم در کیفیت محصول نهایی و هم در میزان برداشت شما تأثیر مستقیم دارند. در ادامه‌ ی این مقاله از وب سایت پارسی قارچ، به برخی از مهم‌ ترین این نکات اشاره خواهیم کرد:

1- انتخاب نوع قارچ

اولین نکته ای که باید در مورد آن تصمیم بگیرید، نوع قارچی است که قصد پرورش و کشت آن را دارید. انواع متداولی از قارچ‌ ها در خانه قابل پرورش هستند. به‌ عنوان نمونه شما می‌ توانید قارچ پرورشی از نوع دکمه‌ای، که متداول‌ ترین نوع قارچ است و یا قارچ صدفی، گانودرما و … را در منزل خود پرورش دهید.

انتخاب نوع قارچ از این نظر دارای اهمیت است که این انتخاب، بستر لازم برای پرورش آنها را مشخص می‌ کند. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه قارچ‌ ها ممکن است از نظر ظاهر به یکدیگر شبیه باشند، اما بستر رشد آنها با یکدیگر متفاوت است.

تولید قارچ پرورشی در ایران

2- زمان شروع کشت قارچ

نکته ‌ی دیگری که باید برای تولید قارچ پرورشی به آن توجه داشته باشید، زمانی است که برای شروع این فرآیند انتخاب می‌ کنید. بهترین زمان برای کشت قارچ، از مهر ماه تا پایان آذر ماه است. در این بازه‌ی زمانی، دما و رطوبت هوا شرایط ایده‌آلی را برای پرورش قارچ فراهم می‌کند.

با این حال در م ابقی ماه‌ های سال هم می‌توانید این کار را انجام دهید، اما باید شرایط مناسبی را از نظر دما و رطوبت را برای تولید قارچ پرورشی فراهم کنید.

3- تخمین میزان برداشت

در صورتی ‌که بخواهید به‌ صورت تجاری به تولید و کشت قارچ پرورشی در منزل بپردازید، باید تخمین تقریباً دقیقی از میزان نهایی محصول خود داشته باشید. در صورتی‌ که تمامی شرایط مهیا باشد، در فضایی به طول 8 متر، عرض 5 متر و ارتفاع 3 متر، حدود 5 تُن قارچ به ‌دست خواهد آمد.

توجه داشته باشید که اگرچه شما می‌ توانید در یک فضای کوچک‌ تر هم به تولید و پرورش قارچ اقدام کنید، اما با این حال این کار از نظر اقتصادی توجیه ‌پذیر نیست.

تولید قارچ پرورشی در منزل

4- تجهیزات موردنیاز

برای اینکه بتوانید فضای مورد نظرتان را برای تولید قارچ پرورشی آماده کنید، باید تجهیزاتی را در آن قرار دهید. از سیستم‌ های تهویه ‌ی هوا گرفته تا قفسه‌ های مورد نیاز برای پرورش قارچ، دستگاه‌ هایی که کار رطوبت ‌سازی را در اتاق کِشت انجام می ‌دهند و … از جمله تجهیزاتی هستند که برای این کار مورد نیاز خواهند بود.

5- مارکتینگ و فروش

بعد از اینکه تمامی این مراحل را با موفقیت به سرانجام رساندید و به محصول نهایی دست پیدا کردید، نوبت به فروش قارچ‌ ها می‌رسد. شما باید قبل از به‌ دست آمدن محصول نهایی، مشتریان خود را پیدا کنید تا به محض آماده شدن قارچ پرورشی، بتوانید آن را به فروش برسانید.

همان‌ طور که مشاهده می‌ شود، تولید قارچ در خانه اگر چه امکان‌ پذیر است، اما مانند هر کسب و کار دیگری چالش‌ هایی دارد که باید آنها را به درستی حل کنید. تیم متخصص پارسی قارچ در این مورد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید راهِ خود را به درستی تشخیص داده و به محصول نهایی مناسب دست پیدا کنید. برای مشاوره در خصوص پرورش قارچ در خانه، با ما تماس بگیرید.

آیا پرورش قارچ در ایران سود آور است؟

یکی دیگر از سؤالات پرتکرار این است که آیا واقعاً تولید قارچ پرورشی شغلی سود آور است؟ این سؤال بسیار کلی است و اگر بخواهیم به‌صورت دقیق به آن پاسخ دهیم، نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. با این حال آنچه که واضح است این است که تولید قارچ در صورتی‌ که به روش علمی و با رعایتِ نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد انجام شود، صنعتی سودآور خواهد بود.

همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که تولید کنندگانی که به تولید قارچ مشغول هستند، همچنین می‌توانند با صرف هزینه‌ ای تقریباً اندک، خط تولید قارچ بلنچ شده را نیز راه‌ اندازی کنند. این موضوع ارزش افزوده‌ی فوق‌ العاده‌ای را برای آنها به همراه خواهد داشت و از طرفِ دیگر، دیگر لازم نیست نگرانِ فاسد شدن قارچ‌ های تولیدی خود باشند.

برای این که مطمئن شوید که آیا تولید قارچ در ایران سودآور است یا خیر؟ پیشنهاد می کنیم مقاله زیرا به طور کامل مطالعه نمایید و با معایب و مزایای تولید قارچ در ایران آشنا شوید. لطفا بروی تصویر کلیک کنید👇🏻

آیا پرورش و تولید قارچ سودآور است؟

همچنین در صورتی‌ که روندِ تولید قارچ با موفقیت انجام شود، در مراحل بعدی نیز می‌ توان به فکر صادرات قارچ به کشورهای همسایه مانند عراق، عمان و حتی روسیه افتاد. بدیهی است که این موضوع می‌ تواند سودآوری کسب و کار تولید و پرورش قارچ را تضمین کند.

جمع ‌بندی

قارچ پرورشی یکی از محصولات بسیار محبوب در میانِ محصولات کشاورزی است. فواید زیاد قارچ در کنارِ طعمِ بی‌نظیر آن سبب شده است که بسیاری از خانوارها، آن را در سبد همیشگی خود قرار دهند.

از طرف دیگر و به‌دلیل همین تقاضا، افراد زیادی هستند که به پرورش این محصول کشاورزی روی آورده و از این راه به درآمدهای بالایی نیز دست یافته‌اند. در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ در مورد نحوه‌ی تولید و پرورش قارچ در منزل و همچنین نکاتی در موردِ سودآوری این صنعت، توضیح داده شده است.

نظر خود را بنویسید