روش تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی

روش تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی

روش تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی

تشخیص قارچ خوراکی یکی از مسائلی است که در مصرف این ماده غذایی پر اهمیت، باید در نظر داشته باشید. اگرچه مصرف قارچ فواید زیادی برای بدن دارد و به همین دلیل است که استفاده از آن در رژیم‌ های غذایی متعددی پیشنهاد شده است، اما با این حال در صورتی ‌که به تفاوت ‌های میان قارچ‌ های خوراکی و غیرخوراکی توجه نکنید،

ممکن است این موضوع عواقب زیادی برای شما به همراه داشته باشد. در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ می ‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه قارچ خوراکی را از قارچ سمی تشخیص دهیم.

قارچ‌ های سمی چه مشخصاتی دارند؟

در ابتدا باید ببینیم که آیا روش تضمین شده ‌ای برای تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی و غیرخوراکی وجود دارد یا خیر؟

واقعیت این است که اگر چه روش ‌هایی برای تشخیص قارچ ‌های غیر خوراکی وجود دارند، اما نمی ‌توان تضمین داد که اگر قارچ در این دسته ‌ها نبود، به ‌طور قطع قابل خوردن است.

در واقع اطمینان از قابل خوردن بودن قارچ، توسط کارشناسان مربوطه و پس از بررسی در آزمایشگاه‌ های مجهز قابل انجام است. به همین دلیل توصیه‌ ی اصلی ما در وب سایت پارسی قارچ این است که قارچ موردنیاز خود را تنها از مراکز تائید شده و با اصالت تهیه کنید.

با این حال چند روش مشخص برای تشخیص دادن اینکه قارچ خوراکی است یا غیرخوراکی نیز وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • کلاهک قرمز رنگ قارچ، اولین زنگ خطر

اگر در طبیعت‌ گردی به قارچی برخورد کردید که کلاهک آن قرمز رنگ است، بهتر است فکرِ مصرف آن را هم از سر بیرون کنید زیرا احتمالاً یک قارچ از گونه‌ ی Amanita یا همان قارچ مگس یا آمانیتا موسکاریا (Amanita muscaria) است. اگر چه ظاهر این قارچ ممکن است جذاب باشد، اما بهتر است بدانید که این قارچ علاوه بر سمی بودن، اثرات مواد روان گردان نیز دارد و می‌تواند بر روی اعصاب و مغز مصرف کننده نیز اثر بگذارد.

روش شناسایی قارچ خوراکی از قارچ سمی

قارچ‌ آمانیتا موسکاریا (Amanita muscaria) با درختهای کاج همزیستی مناسبی دارند. به همین دلیل احتمالِ مشاهده‌ی آنها در کنار درختان کاج زیاد است.

2- کلاهک زرد و قهوه‌ای محدب

راه بعدی برای تشخیص قارچ خوراکی، توجه به نوعِ کلاهک قارچ و رنگ آن است. نوع دیگری از قارچ‌ های سمی و غیرقابل مصرف، گالرینا مارگیناتا (Galerina Marginata) است. این نوع از قارچ‌ ها دارای کلاهکی محدب به سمت پایین هستند و رنگ کلاهک آنها هم به‌طور معمول قهوه‌ای و یا زرد رنگ است.

چگونه قارچ خوراکی را از قارچ سمی تشخیص دهیم؟

قطر کلاهک‌ در قارچ Galerina Marginata می ‌تواند تا حدود 10 سانتی ‌متر رشد کند. به‌ دلیل شکلِ محدب گونه‌ ی کلاهک این قارچ، به آن «قارچ جمجمه ‌ی پاییز» هم گفته می ‌شود پس بهتر است به این قارچ، حتی نزدیک هم نشوید.

3- قارچ آمانیتا فالوئیدس، فرشته اما ویرانگر!

یکی دیگر از قارچ‌ های سمی و کشنده، قارچ آمانیتا فالوئیدس (Amanita phalloides) است. بر اساسِ گزارش سازمان غذا و دارو، این نوع از قارچ بیشتر از سایر قارچ‌ ها با نوعِ خوراکی قارچ اشتباه گرفته می‌شود و همین عامل سبب شده است تا تعداد مسموم شدگان توسط این قارچ، بسیار زیاد باشد. همین موضوع سبب شده است تا به این قارچ، لقب فرشته‌ی ویرانگر بدهند.

روشهای تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی

شکل قارچ آمانیتا فالوئیدس بسیار شبیه به قارچ‌ های دکمه‌ای است و همین موضوع سبب می‌شود که با این نوع از قارچ‌ ها اشتباه گرفته شوند.

اگر چه در این قسمت در مورد برخی از قارچ‌ های سمی و روش‌ های تشخیص آنها توضیحاتی ارائه شد، اما همچنان تأکید می‌کنیم که هیچ دستور العملی برای تشخیص قطعی قارچ غیرخوراکی و سمی وجود ندارد. به همین دلیل قارچ مورد نیاز خود را باید از مراکز معتبر تهیه کنید.

همچنین اگر اهل مصرف قارچ وحشی هستید، حتماً باید بدانید که در صورت مصرف قارچ سمی، چه اقدامی کنیم. داشتن دانش در این خصوص به شما کمک خواهد کرد تا عوارض ناشی از قارچ‌ های سمی را به حداقل برسانید.

آیا ممکن است قارچ خوراکی، سمی شود؟

یکی از دغدغه‌ های اصلی افرادی که قصد خرید قارچ را دارند، سمی بودنِ قارچ‌ های پرورشی است. ریشه‌ ی این دغدغه را باید در اخباری که در برخی رسانه‌ ها در سال 1397 منتشر شد جستجو کرد.

همان‌ طور که می‌دانید، در سال 97 بارش نزولات آسمانی شدت گرفت و همین موضوع سبب شد تا رشد قارچ‌ های وحشی در کوهستان‌ ها و جنگل‌ها شدت یابد.

برخی از افراد غیر مطلع و طبیعت‌ گردان نیز به‌ دلیل عدم توانایی در تشخیص قارچ خوراکی از سمی، اقدام به مصرف این نوع از قارچ‌ ها کرده و متأسفانه تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست دادند.

موضوعی که به‌ دلیل اشتباه در خبررسانی، باعث این برداشت در شهروندان شده بود که قارچ‌ های پرورشی نیز ممکن است سمی باشند. موضوعی که به سرعت توسط مسئولین سازمان غذا و دارو تکذیب شد.

توجه داشته باشید که قارچ‌ های پرورشی در محیط‌ هایی کاملاً استاندارد تولید می‌ شوند. همچنین تولید قارچ پرورشی تحت نظارت همیشگی وزارت جهاد کشاورزی است و برایِ پخش فرآورده نیز نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو است.

بنابراین با خیالی راحت قارچ‌ های خوراکی تهیه شده از مراکز مجاز را در غذاهای خود استفاده و نگرانی از این بابت نداشته باشید. همچنین در صورتی‌ که با مشهورترین قارچ‌ های سمی ایران آشنا شوید، متوجه خواهید شد که این قارچ‌ ها تفاوت اساسی با قارچ‌ های پرورشی دارند.

جمع‌ بندی

روش تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی، یکی از دغدغه‌ های افرادی است که می‌خواهند از این محصول فوق‌ العاده مفید و لذیذ در غذا های خود استفاده کنند. برخی از افراد عقیده دارند که جوشاندن قارچ در شیر یک روش مناسب برای اطمینان از سمی نبودن آن است.

عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که اگر قارچ بر روی چوب درخت رشد کند، قارچ سمی نیست. باید توجه داشت که هیچ یک از این موضوعات دلیلی قطعی برای سمی نبودن قارچ نیست و بهترین راه این است که از قارچ‌ های پرورشی استاندارد استفاده کنید.

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ، در مورد روش تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی توضیح داده شد. نکاتی که در این مقاله ارائه شده است به شما کمک می‌کند تا بتوانید دید مناسبی نسبت به قارچ‌ های خوراکی و غیر خوراکی به‌دست آورید.

نظر خود را بنویسید