قارچ های مجیک ماشروم (Magic Mushrooms) (Psilocybin mushrooms) به عنوان گیاهان و قارچ ‌هایی با خصوصیت‌های مرموز و شگفت انگیز از مورد بحث ترین قارچ ها به شمار می آیند. نام اصلی مجیک ماشروم ها یا قارچ های جادویی، قارچ ‌های سیلوسایبین (Psilocybin mushrooms) است که به دلیل ویژگی های طبیعی مرموز و تاثیرات عجیبی که بر مغز و ذهن انسان ها می گذارد به نام مجیک ماشروم (Magic Mushroom) نام گذاری شده اند.

آشنایی با قارچ جادویی مجیک ماشروم و همه چیز درباره آن

به طور کلی، گونه‌های حاوی سیلوسایبین، قارچ‌های آبششی با اسپور تیره هستند که در علفزارها و جنگل‌ها در مناطق نیمه گرمسیری و استوایی، معمولاً در خاک‌های غنی از هوموس و بقایای گیاهی رشد می‌کنند. قارچ سیلوسایبین (Psilocybin mushroom) در تمام قاره ها وجود دارد، اما اکثر گونه ها در جنگل های مرطوب نیمه گرمسیری یافت می شوند. بیش از 200 گونه مجیک ماشروم تا به حال کشف شده است که گونه های مختلف قارچ مجیک ماشروم در مناطق معتدل اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند یافت می شود.

همه چیز درباره قارچ های مجیک ماشروم

این قارچ‌ها حاوی سیلوسایبین هستند که پس از مصرف به سیلوسین تبدیل می شوند و با تاثیر روان گردان بر مغز انسان، موجب ایجاد تصاویر و ادراکی جدید در مغز می شوند.

در این مقاله قصد داریم به مطالعه و بررسی علمی جنبه‌های مختلف مجیک ماشروم  (Magic Mushroom) و تأثیرات آن بر روان و رفتار انسان بپردازیم. همچنین، بر هشدارهای مرتبط با استفاده نادرست از مجیک ماشروم تاکید می‌شود. با ما همراه باشید تا با خطرات و چالش های ناشی از مصرف مجیک ماشروم آشنا شوید.

تاریخچه مصرف مجیک ماشروم  (Magic Mushroom)

تاریخچه مصرف قارچ مجیک ماشروم به عصر حجر در آفریقا و اروپا بر می گردد و صحت این موضوع از تصویرهایی که در صخره ها و غارها پیدا شده است تایید می شود. همچنین مجسمه هایی مرتبط با مجیک ماشروم ها (Magic Mushrooms) در قاره آمریکا کشف شده است. مجیک ماشروم به عنوان یکی از قارچ های جذاب و مرموز طبیعت به حساب می آید که تاریخچه مصرف آن‌ توسط انسان‌ها در طول تاریخ بسیار قدمت دارد.

مصرف قارچ ‌های سیلوسایبین (Psilocybin mushrooms) به 6000 -7000 سال پیش بر می گردد و تصاویر که بروی صخره ها کشف شده است تاثیر قارچ های مجیک ماشروم و تغییر شکل مصرف کنندگان آن را به تصویر کشیده است. سنگ نوشته هایی که کشف شده است نشان می دهد که از قارچ مجیک ماشروم به عنوان قارچ‌های نابغه، قارچ‌های پیشگویی و قارچ‌های شگفت ‌انگیز یاد می کردند و در مراسم تاج گذاری نیز از آن استفاده می کردند.

همزمان با اینکه این قارچ ها برای عده ای از مردم بسیار مقدس و حتی الهی به شمار می رفته، عده ای دیگر مخالف استفاده از این قارچ ها بودند و معتقد بودند کسانی که مجیک ماشروم ها را مصرف می کنند با شیاطین و اجنه ارتباط برقرار می کنند و تحت کنترل آن ها قرار می گیرند و به همین خاطر است که از خود بی خود شده و رفتارهای عجیبی انجام می دهند.

قارچ مجیک ماشروم به عنوان استفاده ‌های مذهبی و روحانی در قرن های گذشته از جایگاه خاصی بین انسان ها برخوردار بوده است. قارچ سیلوسایبین

(Psilocybin mushroom) در فرهنگ های بومی در زمینه های مذهبی، پیشگویی یا معنوی استفاده می شده است و در عصر امروز، باوجود تایید مضرات آن، همچنان مصرف آن در زمینه های مذهبی و معنوی ادامه دارد و این موضوع جای تعجب فراوانی دارد.

در برخی از کشورها همچنان از مجیک ماشروم به عنوان مواد مخدر تفریحی استفاده می کنند و بر این باورند که یک مخدر طبیعی را استعمال می کنند و ضرری برای آن ها ندارد.

همه آنچه که باید درباره قارچ مجیک ماشروم بدانیم

 اثر روان‌گردان قارچ مجیک ماشروم و تأثیر آن بر مغز

در این بخش قصد داریم تأثیر عناصر روان‌گردان مجیک ماشروم (سیلوسایبین)، به ‌خصوص سیلوسین و تعامل آن با سیستم عصبی مرکزی را مورد بررسی قرار دهیم. اثرات قارچ مجیک ماشروم از سیلوسایبین  (Psilocybin) و سیلوسین (psilocin) ناشی می شود. هنگامی که سیلوسایبین خورده می شود، توسط کبد در فرآیندی به نام دفسفوریلاسیون تجزیه می شود. ترکیب حاصل، سیلوسین (psilocin) نام دارد که مسئول اثرات روانگردان است.

اثرات روانگردان حدود 20 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود و می تواند تا 6 ساعت باقی بماند. اثرات فیزیکی که ممکن است رخ دهد عبارت اند از تهوع، استفراغ، سرخوشی، ضعف یا آرامش عضلانی، خواب آلودگی و عدم هماهنگی بین عضلات بدن باشد.

  • اثر ادراک تغییر یافته از زمان و مکان

اثرات سیلوسایبین (Psilocybin) به طور کلی مشابه اثرات LSD است. این اثرات شامل ادراک تغییر یافته از زمان و مکان و همچنین تغییرات شدید در خلق و خو و احساس هستند.

مانند بسیاری از مواد روانگردان، اثرات قارچ های روانگردان مجیک ماشروم، ذهنی است و می تواند به طور قابل توجهی در بین مصرف کنندگان متفاوت باشد. اثرات روان گردان قارچ های مجیک ماشروم حاوی سیلوسایبین، معمولاً بین 3 تا 8 ساعت طول می کشد که بستگی به دوز مصرف، روش تهیه و متابولیسم شخصی دارد. 3 تا 4 ساعت اول پس از مصرف معمولاً فرد مصرف کننده تصاویر و تحریفات واضح تری را در واقعیت تجربه می کند. این اثرات به دلیل توانایی سیلوسایبین در تغییر ادراک زمان است و می تواند مدت زمان طولانی تر در بدن فرد بماند.

همه چیز درباره قارچ مجیک ماشروم ها و سیلوسایبین
  • اثر حسی و عاطفی

اثرات حسی مصرف قارچ مجیک ماشروم (سیلوسایبین) (Psilocybin mushrooms)، شامل توهمات دیداری و شنیداری و به دنبال آن تغییرات عاطفی و تغییر ادراک از زمان و مکان است. تغییرات قابل توجه در حواس شنوایی، بینایی و لامسه ممکن است حدود 30 دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف آشکار شود، اگرچه اثرات ممکن است تا دو ساعت طول بکشد.

  • توهمات دیداری

توهمات دیداری شامل افزایش و تضاد رنگ‌ها، پدیده‌های نوری عجیب (مانند هاله‌ها یا هاله‌های اطراف منابع نور)، دیدن سطوحی که به نظر می‌آیند موج می‌زنند، می‌درخشند یا نفس می‌کشند. تصاویر پیچیده و اشیایی که در حال چرخیدن هستن، شکل می گیرند یا تغییر فرم می دهند، حس ذوب شدن در محیط و… که ممکن است در بدن هر فرد متفاوت باشد.

  • توهمات شنیداری

توهمات شنیداری شامل صداهایی که ولوم و عمق بیشتری دارند، شنیدن صداهای خاص، موسیقی عجیب، صوت و صداهای غریبه و مرموزی که مغز فرد احساس می کند برای اولین بار است که می شنود و یا درک می کند و… که حس عمیق و عجیبی را در فرد ایجاد می کند.

اثرات مصرف سیلوسایبین (قارچ مجیک ماشروم) (Magic Mushroom) در بین افراد متفاوت است و بر اساس وضعیت ذهنی فرد، شخصیت و محیط اطراف مصرف کننده تغییر می کند.

  • اثر افسردگی و مشکلات روانی

اگر مصرف کننده دچار افسردگی باشد و یا با انواع بیماری های روانی و ذهنی درگیر باشد، ممکن است در زمان مصرف، دچار خطرات و صدمات بیشتری نسبت به دیگر مصرف کنندگان شود.

پریشانی روانی از جمله صدماتی است که اغلب پس از استفاده تفریحی از سیلوسایبین (مجیک ماشروم) گزارش می شود. فردی که از قبل دچار مشکلات روانی و ذهنی باشد در زمان مصرف، ممکن است مشکل پریشانی روانی را به شکل بسیار شدید تر و با مدت زمان طولانی تری تجربه کند.

حقایقی درباره قارچ های مجیک ماشروم

آیا خرید و فروش قارچ مجیک ماشروم در جهان قانونی است؟

قانونی بودن خرید و فروش قارچ مجیک ماشروم (Magic Mushroom) و کشت و نگهداری آن در کشورهای مختلف متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، در سال  2020 ایالت اورگان جز اولین ایالت های آمریکا بود که مصرف مجیک ماشروم را برای استفاده های درمانی قانونی اعلام کرد. این در حالی بود که همچنان فروش قارچ مجیک ماشروم بدون مجوز جرم به حساب می آید و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) معتقد است که این ماده پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد و هیچ هدف پزشکی قانونی ندارد.

پس از ایالت اورگان برخی دیگر از ایالت های آمریکا از جمله ماساچوست، کمبریج، کالیفرنیا، واشنگتن، واشنگتن دی سی، سیاتل، سامرویل، سانتاکروز و… نیز خرید و فروش قارچ مجیک ماشروم را قانونی اعلام کردند.

در کانادا دولت اعلام کرده است که تولید، فروش و نگهداری قارچ مجیک ماشروم (Magic Mushroom) غیرقانونی است با این وجود، تعداد زیادی از فروشگاه ها و داروخانه های غیرقانونی اقدام به فروش قارچ مجیک ماشروم نموده اند و هیچ آمار دقیقی از میزان فروش قارچ مجیک در کانادا به دست نیامده است. با این حال هیچ راه حلی وجود ندارد که بتوان علیه فروش های غیرقانونی مجیک ماشروم اقدام کرد.

سیلوسایبین  (Psilocybin) و سیلوسین (psilocin) در سطح بین المللی تحت کنوانسیون کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد و در کانادا تحت قانون کنترل مواد و مواد مخدر (CDSA) کنترل می شوند. بر اساس CDSA، فعالیت‌های قارچ جادویی، سیلوسایبین و سیلوسین، مانند فروش، در اختیار داشتن و تولید، غیرقانونی است، مگر اینکه توسط Health Canada مجاز باشد (مثلاً از طریق صدور مجوز یا معافیت، یا طبق مقررات).

علائم و عوارض مصرف قارچ مجیک ماشروم

عوارض مصرف مداوم قارچ مجیک ماشروم

افرادی که به طور مداوم در حال مصرف مجیک ماشروم ها (Magic Mushrooms) هستند، ممکن است دچار احساسات آزاردهنده ای از گذشته خود شوند. این نوع از افراد درگیر یک یادآوری تکرار شونده و آسیب زا از یک اتفاق تلخ یا تجربه ناراحت کننده در گذشته می شوند که مدام در ذهن آن ها یادآور می شود و ممکن است منجر به حمله های عصبی در فرد شود. این حالت ممکن است تا هفته ها و ماه ها ادامه داشته باشد.

برخی دیگر از افرادی که درگیر مصرف مداوم قارچ مجیک ماشروم هستند، ممکن است دچار ترس های شبانه، هذیان، بی قراری و سردرگمی، روان پریشی و حتی سندرم هایی که شبیه اسکیزوفرنی هستند را تجربه کنند و در این صورت نیاز ضروری به مراجعه به پزشک دارند.

مکانیسم اثر مجیک ماشروم ها

سیلوسایبین  (Psilocybin)و سیلوسین (psilocin) از طریق گیرنده های مشابه سروتونین وارد مغز می شوند، هورمونی که خواب، میل جنسی و حالات عاطفی مانند شادی و رضایت را تنظیم می کند. اثرات تغییر دهنده ذهن معمولاً حدود 20 تا 30 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و می تواند تا 6 تا 8 ساعت ادامه یابد. به نظر می رسد که این تجربه بسیار طولانی تر به نظر می رسد زیرا درک کاربر از زمان می تواند به طور اساسی تغییر کند.

قدرت مجیک ماشروم ها

سیلوسایبین  (Psilocybin) و سیلوسین (psilocin) معمولا واکنش های احساسی را تشدید می کنند. فردی که دوز متوسطی را در حالت شادی مصرف کند، ممکن است بیشتر احساس شادی و سرخوشی را تجربه کند. در مقابل، فردی که دوز زیادی مصرف می‌کند یا فردی که مضطرب است، احتمال بیشتری دارد که تجربه آزاردهنده‌ای داشته باشد. این می تواند شامل هراس، پارانویا و حتی تاثیرات روان پریشی باشد. در هر دو مورد، فرد مصرف کننده نمی تواند بین فانتزی و واقعیت تمایز قائل شود زیرا همه چیز را به صورت واقعی و واضح حس می کند.

قدرت مجیک ماشروم ها به موارد زیر بستگی دارد:

گونه های مختلف

شرایط رشد قارچ

دوره برداشت قارچ

نحوه مصرف آن

میزان سیلوسایبین در مجیک ماشروم های خشک شده حدود 10 برابر بیشتر از میزان موجود در قارچ های خام و تازه آن است.

مصرف قارچ مجیک ماشروم و تاثیرات آن

دوز مصرف مجیک ماشروم و تاثیر آن بر بدن

دوزهای مختلف مصرف مجیک ماشروم (Magic Mushroom) می تواند تاثیرات متفاوتی را بر بدن افراد ایجاد کند که بستگی به حالت روانی فرد و نحوه مصرف، می تواند تشدید تر نیز شود.

  • دوز 0.1 تا 0.5 گرم

به عنوان میکرودوز شناخته می شود، این محدوده برای استفاده های درمانی استاندارد به حساب می آید. این دوز مصرف قارچ مجیک ماشروم خطرناک گزارش نشده است.

  • دوز 1 گرم

دوز کم به حساب می آید ولی می تواند اثراتی همچون سرخوشی و شادی لحظه ای ایجاد کند.

  • دوز 1.75 گرم

دوز متوسط شناخته می شود که باعث ایجاد برخی اثرات توهم زا (عمدتا بصری و حسی) و سرخوشی قوی‌تر می‌شود.

  • دوز 3.5 گرم

دوز بالا با انحرافات بصری و حسی قوی که ممکن است اثرات توهم زای شدید و سینستزی (آمیختن حواس) ایجاد کند.

  • دوز 5 گرم

دوز بسیار قوی به حساب می آید که مصرف آن ممکن است موجب ایجاد حملات عصبی و روان پریشی شدید شود. مصرف این دوز بسیار نادر است و به دلیل داشتن عوارضی همچون از دست دادن کامل کنترل و از دست دادن درک واقعیت مصرف نمی شود.

اطلاعات کامل درباره مجیک ماشروم و سیلوسایبین

جمع ‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم علاوه بر آشنایی کامل با قارچ مجیک ماشروم (Magic Mushroom)، تاریخچه مصرف مجیک ماشروم را بررسی کنیم و اثرات منفی و روان گردان قارچ های مجیک ماشروم را برشمریم، همچنین درباره غیرقانونی و قانونی بودن خرید و فروش قارچ مجیک ماشروم در کشورهای جهان صحبت کردیم.

پس از آن سعی کردیم درباره نکات و اثرات مصرف نادرست و بی‌دقت مجیک ماشروم و عواقب منفی و جبران ناپذیر آن صحبت کنیم. در نهایت، همه ما مسئول هستیم تا با آگاهی کامل از اثرات و خطرات مجیک ماشروم، راه‌هایی را ایجاد کنیم تا افراد درگیر با مصرف مجیک ماشروم ها (Magic Mushrooms) را آگاه کنیم و نقشی در بهبود زندگی این افراد داشته باشیم.