صادرات قارچ بلنچ

صادرات قارچ بلنچ شده

صادرات قارچ بلنچ

ایران یکی از 6 کشور برتر تولید کننده ی قارچ است از این رو تولید و صادرات فرآورده های قارچ همچون صادرات قارچ بلنچ شده مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان و صادر کنندگان مواد غذایی قرار گرفته است. قارچ بلنچ شده در بسته بندی های حلب و دبه ای عرضه می گردد که برای صادرات قارچ بلنچ شده بهتر است بسته بندی حلب استفاده شود. قارچ بلنچ حلب نسبت به قارچ بلنچ دبه ای ماندگاری بیشتری دارد و برای صادرات مناسب است.

قارچ بلنچ چیست؟

قارچ بلنچ یا قارچ بلانچ یکی از فرآورده های تهیه شده از قارچ خوراکی (معمولا قارچ دکمه ای) است. در فرآیند بلانچینگ علاوه برغیر فعال کردن آنزیم ها و افزایش ماندگاری، قارچ تا حد زیادی پخته می شود.

علاوه بر این فرآیند بلانچینگ موجب سفید شدن قارچ نیز می گردد. این محصول معمولأ در صنایع غذایی همچون کارخانه های فرآروی گوشت (سوسیس و کالباس)، صنایع کنسرو سازی، رستوران ها و فست فود ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از این رو چنانچه در تهیه و تولید این محصول استانداردهای لازم برای صادرات مورد توجه قرار گیرد می تواند سهم خوبی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص دهد.

نکات مهم در صادرات قارچ بلنچ

به جهت امکان رقابت در بازار جهانی و تداوم صادرات می بایست نکات زیر در تهیه و تولید قارچ بلنچ رعایت گردد.

1- انتخاب قارچ ممتاز و با کیفیت

انتخاب و تهیه قارچ ممتاز و با کیفیت بیشترین تأثیر را در تولید قارچ بلنچ با کیفیت برای صادرات دارد. قارچ مورد استفاده برای تهیه قارچ بلنچ صادراتی می تواند به صورت اسلایس شده و یا کامل باشد که هر دو باید از قارچ ممتاز تهیه شده باشد.

قارچ ممتاز یا قارچ سوپر به قارچی گفته می شود که کلاهک آن بسته باشد، کلاهک به پایه چسبیده باشد، عاری از هر گونه آفت، امراض و لکه باشد و چنانچه قارچ بریده شود تیغه ها صورتی کم رنگ باشد. قارچ های مورد استفاده باید عاری از هرگونه مواد بیماری زا و سموم باشد.

قارچ دکمه ای ممتاز

قارچ دکمه ای تازه

2- رعایت نکات بهداشتی در تهیه قارچ بلنچ

از آنجا که مواد غذایی تأثیر مستقیم در سلامت انسان دارند رعایت نکات بهداشتی در تهیه مواد غذایی فرآوری شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از جمله موارد بهداشتی در تهیه قارچ بلنچ به خصوص قارچ بلنچ برای صادرات (به دلیل بعد مسافت و زمان طولانی از تولید تا مصرف نسبت به بازار داخلی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی صحیح و دقیق قارچ ها و از بین بردن کمپوست، آفات، خاک و هر گونه مواد زاید
  • از بین بردن هر گونه آلودگی شیمیایی و آلاینده از قارچ
  • از بین بردن آنزیم های فعال (فرآیند بلانچینگ)
  • استرلیزاسیون صحیح برای از بین بردن تمامی میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا (افزایش دما در اتوکلاو)
  • تنظیم اسیدیته در حد مطلوب

3- بسته بندی صحیح قارچ بلنچ

در بسته بندی قارچ بلنچ برای صادرات باید به موارد زیر دقت کرد:

  • بسته بندی قارچ بلنچ باید به گونه ای باشد که از محصول در برابر ورود هر گونه عامل بیماری زا جلوگیری کند.
  • در بسته بندی باید به بستن صحیح درب ظرف دقت کرد.
  • ظرف ها باید عاری از هر گونه عوامل بیماری زا و مواد شیمیایی مضر باشد.
  • ظروف باید بتوانند دمای بالا را تحمل نماید.
  • برای افزایش بازار پسندی بهتر است ظروف جذابیت بصری داشته باشد.

4- یکنواختی قارچ های بلنچ شده

در تهیه قارچ بلنچ برای صادرات ببهتر است قارچ ها یکنواخت و یک اندازه باشند (به جهت بازار پسندی). به طور مثال در صنایع فرآوری گوشت معمولا قارچ بلنج در کالباس قرار داده می شود و حالت مطلوب آن است که در برش ها تمامی قارچ ها به یک اندازه باشند. بنابراین در هنگام تهیه قارچ بلنچ می بایست از قارچ های سورت شده یک اندازه استفاده شود.

5- دارا بودن گواهی بهداشت و سیب سلامت قارچ بلنچ

کارخانه های تولید فرآوری قارچ که قوانین بهداشتی مربوطه را رعایت نمایند، موفق به کسب گواهی بهداشت و سیب سلامت خواهند شد.

6– قیمت قارچ بلنچ برای صادرات

علاوه بر توجه به کیفیت محصولات تولید شده، باید دقت داشت با توجه به رقابت گسترده، قیمت تهیه، تولید و عرضه قارچ بلنچ به گونه ای باشد که توانایی رقابت در بازار جهانی را داشته باشد.

صادرات قارچ به کشورهای همسایه

کشور ایران از قطب های قدرتمند در زمینه تولید قارچ و پرورش قارچ خوراکی دکمه ای می باشد. از این رو کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، ترکیه، ارمنستان، کویت و… می توانند کشورهای هدف برای صادرات قارچ باشند. در میان کشورهای همسایه کشور عراق باتوجه به تعداد مرزهای مشترک بیشتری که با ایران دارد می تواند یکی از بازارهای مهم برای صادرات قارچ به این کشور می باشد. فروشگاه پارسی قارچ قادر به تأمین و فروش قارچ صادراتی با استانداردهای صادرات بوده و آمادگی همکاری با شرکت های فعال در زمینه صادرات قارچ به کشورهای همسایه را دارد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط ارسال و صادرات قارچ به عراق و دیگر کشورهای همسایه می توانید مقاله صادرات قارچ به عراق را مطالعه نمایید: 👇🏻

صادرات قارچ به عراق

خرید قارچ بلنچ برای صادرات از فروشگاه اینترنتی پارسی قارچ

فروشگاه اینترنتی پارسی قارچ اولین سامانه عرضه مجازی قارچ خوراکی و محصولات مرتبط با قارچ همچون قارچ بلنچ می باشد.

این فروشگاه قادر به تأمین و عرضه قارچ بلنچ با استانداردهای صادرات را بوده و آمادگی همکاری با شرکت های بازرگانی و فعال در زمینه صادرات قارچ بلنچ به ترکیه، صادرات قارچ بلنچ به عراق، صادرات قارچ بلنچ کویت و سایر کشورهای همسایه را دارد.

جهت اطلاع بیشتر در زمینه عقد قرار داد، قیمت و نحوه همکاری در زمینه ی صادرات قارچ بلنچ می توانید با واحد فروش تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید