آیا تولید قارچ سودآور است؟

آیا پرورش و تولید قارچ سودآور است؟

آیا تولید قارچ سودآور است؟

امروزه استفاده از قارچ به ‌دلیل منابع غذایی سرشاری که در آن قرار دارد، در بین افراد جامعه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. در پاسخ به نیاز ایجاد شده در بازار، افراد زیادی هستند که به تولید قارچ مشغول شده و این فعالیت را به‌ عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند.اما همیشه اولین سؤال برای ورود به هر حوزه و از جمله حوزه‌ی پرورش قارچ، میزان سودهی و سودآور بودن فعالیت است.

در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ قصد داریم تا در مورد همین مسئله صحبت کنیم و به این نتیجه برسیم که آیا پرورش و تولید قارچ واقعاً کاری سودآور است یا خیر؟

چگونه با تولید قارچ به سود برسیم؟

ابتدا باید نکاتی را که سبب سودهی پروسه‌ ی تولید قارچ می‌شود را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که در هر کسب و کاری، از جمله پرورش قارچ، آنچه شما را به سود می‌ رساند تمرکز و تلاش شما است.

یکی از سؤالات متداول افرادی که با وب سایت پارسی قارچ تماس می‌گیرند این است که آیا می‌ توان پرورش قارچ را به‌ عنوان شغل دوم در نظر گرفت؟

پاسخ ما به این سؤال همیشه این است که با توجه به اینکه برای موفقیت در این زمینه باید توجه بالایی به محصول خود داشته باشید، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که این کار را به‌ عنوان شغل دوم انتخاب کنید.

چگونه با تولید قارچ به سود برسیم؟

توصیه‌های کلی برای شروع کار پرورش قارچ در ادامه ارائه شده‌اند:

  • با سرمایه‌ ی کم شروع کنید

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که تولید قارچ دکمه‌ ای چقدر سرمایه می‌خواهد، توصیه می‌شود تا برای شروع کار، از سرمایه‌ ی اندک شروع کنید. این کار باعث خواهد شد تا ریسک شما کاهش یابد.

  • قارچ با کیفیت تولید کنید

مهم‌ ترین نکته برای اینکه بتوانید سهمی در بازار داشته باشید این است که محصولی با کیفیت تولید کنید. برای این منظور حتماً از مشاوره با متخصصین این حوزه استفاده کنید.

  • به مارکتینگ خود اهمیت بدهید

بعد از اینکه پرورش قارچ را شروع کردید، باید به فکر بازار خود نیز باشید. هیچ محصولی بدون بازار نمی‌تواند برای شما ارزشمند باشد. اگر شما هم همیشه به این سوال فکر کرده اید که آیا با تولید قارچ در یک سال به درآمد می‌رسم؟

باید گفت که توجه به مارکت و بازار فروش قارچ دکمه ای سفید، یکی از اصولی است که برای رسیدن به این هدف باید به شدت به آن توجه داشته باشید.

  • به بازارهای بین‌ المللی فکر کنید

بعد از اینکه توانستید محصولی با کیفیت تولید کنید، باید به فکر صادرات قارچ نیز باشید. خوشبختانه قارچ ایران با توجه به کیفیت بالا، متقاضی زیادی در کشورهای همسایه دارد.

البته برای رسیدن به این نقطه هم باید محصول بسیار با کیفیتی تولید کنید و هم تجربه‌ی مناسبی در بازار داخلی ایران کسب کرده باشید تا بتوانید از طریق صادرات قارچ، درآمد مناسبی را برای خود به دست آورید.

سود تولید قارچ چقدر است؟

سود تولید قارچ چقدر است؟

یکی دیگر از سؤالات پرتکرار در مورد سودی است که از راه تولید قارچ به‌دست می‌آید. واقعیت این است که سودِ پرورش و فروش قارچ به فاکتورهای بسیار متعددی بستگی دارد.

  1. اینکه آیا در تولید خود از آخرین فناوری‌ های پرورش قارچ استفاده می‌کنید یا خیر؟
  2. کیفیت محصول تولیدی شما به چه میزان است؟
  3. محلی که می‌خواهید در آن به کِشت قارچ بپردازید متعلق به خودتان است و یا می‌خواهید برای استفاده از آن اجاره بپردازید؟

و ….

از جمله عواملی هستند که بر قیمت تمام شده‌ی محصول شما تأثیر مستقیم خواهند داشت.

از طرف دیگر به‌ خوبی می‌دانید که سود، حاصل تفریق هزینه از درآمد است. بنابراین جزء دیگر این معادله، درآمدی است که شما کسب می‌کنید و این مستقیماً به نحوه‌ی بازاریابی شما بستگی دارد.

در صورتی‌ که بتوانید با استفاده از راهکارهای مارکتینگ مشتریان جدیدی به‌ دست آورده و همچنان مشتریان قبلی را راضی نگاه دارید، می‌توانید به کسب درآمد های سرشار از تولید و پرورش قارچ امیدوار باشید.

اجازه دهید تا این موضوع را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم.

← هزینه‌ هایی که برایِ راه‌اندازی یک کسب و کار کشت قارچ نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • خرید دماسنج و رطوبت سنج
  • اگزوز فن برای خروج گازهای داخلی محیط
  • خرید سم و اسپری مخصوص سم‌پاشی
  • کولر برای فصول گرم و بخاری برای فصول سرد سال
  • قفسه‌هایی که برای پرورش قارچ به آن نیاز دارید
  • چکمه‌ی و کاور مخصوص ورود به محیط

و …

در سال 1401 برآورد هزینه شد و مجموعِ تقریبی هزینه‌ هایی که برای تهیه‌ ی تمامی این اقلام نیاز دارید، حدود 25 میلیون تومان است. دقت داشته باشید که اقلام عنوان شده برای یک سوله‌ با مساحت تقریبی 40 متر مربع است که ظرفیت آن حدود 4 تن کُمپوست است. این موارد هزینه‌ های ثابت کسب و کار شما را تشکیل می‌دهند.

هزینه‌ های اعلام شده در این مقاله به صورت تخمینی است و مرتبط با سال ۱۴۰۱ می باشد. ممکن است در سال های آینده هزینه ها نوسان داشته و افزایش پیدا کنند.

چگونه با تولید قارچ به درآمد برسیم؟

اما یک سری هزینه‌ های در گردش هم برای انجام کار موردنیاز است.

← از جمله‌ی مهم‌ ترین اقلامی که این هزینه‌ ها را تشکیل می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرمالین
  • هزینه‌های مربوط به آب، برق، گاز و …
  • هزینه‌های مربوط به استخدام کارگر
  • سبد برای پرورش قارچ

و …

مجموع این هزینه‌ ها نیز در سال 1401 برای ظرفیت اعلام شده حدود 30 میلیون تومان پیش‌ بینی می‌ شود.

از طرفِ دیگر میزان برداشت قارچ معمولاً چیزی حدود 25 تا 35% درصد است که با درنظرگیری میزان میانگین آن یعنی 30%، از 4 تُن کمپوست حدود 1200 کیلوگرم قارچ به‌ دست خواهد آمد که با ضربِ آن در 30 هزار تومان که رقمِ نرمال فروش قارچ در بازار است، به سودی برابر با 36 میلیون تومان دست خواهید یافت.

البته همه‌ ی این اعداد و ارقام برای یک کسب و کار با راندمان متوسط در نظر گرفته شده است.

تمامی هزینه های اعلام شده در این مقاله به صورت تقریبی و مرتبط به سال 1401 می باشد و باتوجه به نوسانات قیمت در کشور، هزینه ها در سال های آتی متغیر خواهد بود.

جمع‌ بندی

امروزه پرورش قارچ به یکی از مشاغل پر درآمد در دنیای امروزی تبدیل شده است. دلیل آن هم استفاده‌ی زیاد از قارچ در رژیم‌ های غذایی روزمره‌ی افراد است. اما سؤال همیشگی افراد قبل از اینکه بخواهند به این بازار وارد شوند این است که آیا تولید قارچ یک کسب و کار سودآور است یا خیر؟

در این مقاله از وب سایت پارسی قارچ هم به بیان نکاتی در مورد تکنیک‌ هایی که برای سودآوری بیشتر این صنعت مورد نیاز شما خواهد بود پرداختیم و هم با ذکر یک مثال، میزان سود معقول را برای کشت و پرورش قارچ محاسبه کردیم.

نظرات (1)

محمدسینا

توضیحات خیلی خوبی بود، من چندسالی هست که به فکر تولید قارچ هستم ولی همیشه می ترسیدم نکنه سود نده بهم

نظر خود را بنویسید