بررسی مشکلات فروش قارچ

بررسی مشکلات فروش قارچ و پرورش قارچ

بررسی مشکلات فروش قارچ

بررسی مشکلات فروش قارچ و پرورش قارچ نیازمند آشنایی کامل با مراحل تولید، پرورش و فروش قارچ خوراکی در بازار دارد. این روزها برای بسیاری از مشاغل و کسب‌ و‌ کارها شرایط کاری به شدت سخت شده است. چه برای آن‌ هایی که چندین سال است کار خود را شروع کرده‌ اند و به اصطلاح خاک آن کسب و کار را خورده‌ اند و چه برای افرادی که به تازگی وارد بازار کار شده‌ اند.

پرورش و فروش قارچ از آن دسته مشاغلی می باشد که بسیار پرطرفدار واقع شده و افراد زیادی به واسطه آسان بودن شروع اولیه کار، وارد این حوزه شدند. تولیدکنندگان و فروشندگان قارچ خوراکی نیز همانند دیگر صاحبین کسب و کار دچار مشکلاتی شده‌ اند و با معضلات بازار فروش قارچ دست و پنجه نرم می‌ کنند. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم به بررسی مشکلات فروش قارچ ‌پردازیم.

در حال حاضر خیلی از افراد، سوالاتی از این قبیل ذهن‌ شان را درگیر کرده است:

1- آیا در شرایط کنونی هنوز شروع این کار، یعنی کشت و پرورش قارچ، می‌ تواند صرفه اقتصادی داشته باشد؟

2- آیا بازار خرید و فروش قارچ در ایران اشباع شده است؟

3- در  زمینه پرورش و تولید قارچ موفق خواهم شد؟

4- برای پرورش و تولید قارچ با چه مشکلات و معضلاتی رو به رو خواهم شد؟

5- چطور می توانم قارچ باکیفیت تولید کنم؟

از این رو برای بررسی مسائل و مشکلات اساسی بازار فروش قارچ و مواردی از این قبیل، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

موانع پرورش قارچ

شاید برای افرادی که آگاهی زیادی در این زمینه ندارند، این سؤال پیش بیاید که پرورش و فروش قارچ چه معایبی دارد؟

چند مورد از این معایب عبارتند از:

  • عدم آگاهی از این زمینه و بررسی مشکلات فروش قارچ
  • بعد از این که افراد کار خود را شروع کنند در اواسط راه به‌ سختی می‌تو انند شرایط اولیه را نگهداری کنند.
  • پرورش قارچ در شروع، کار آسانی به نظر می آید اما بهتر است بدانید، این کار آلودگی‌ های زیادی نیز به همراه دارد.
  • دلیل دیگری که باعث می‌ شود قارچ‌ کاران در تولید قارچ مشکل داشته باشند به دلیل تبعیض قیمتی است که سود اندکی برایشان دارد.
  • بذر قارچ نیز بسیار گران قیمت است.
  • کاشت قارچ به‌ شدت به مراقبت‌ ها و رسیدگی‌ های خاصی نیاز دارد و بیشتر افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به درستی نمی‌ توانند از پس آن بر بیایند.
  • مهم‌ ترین نکته‌ ای که پرورش قارچ دکمه ای را با شکست رو به‌ رو می‌ کند بازار رقابتی بالا در این صنعت است.
بررسی مشکلات فروش قارچ و تولید قارچ

موانع و معضلات فروش قارچ

محدود شدن تردد وسایل نقلیه به دلیل شیوع کرونا، در کنار به هم خوردن عرضه و تقاضا،  باعث کاهش قیمت قارچ خوراکی شده است. این مورد یکی از مسائلی است که در بررسی مشکلات فروش قارچ نقش اصلی دارد.

قارچ خوراکی، اخیرا به‌ عنوان یک غذای سرشار از ویتامین و پروتئین، بسیار پر استفاده در رستوران ها و آشپزی های خانگی شناخته شده است. براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) قارچ‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ های B، C،D  و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و مس هستند. همچنین قارچ دارای ۱۹ تا ۳۵ درصد پروتئین، مقادیر کمی چربی و فاقد نشاسته است.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار فروش قارچ

اما این روزها باتوجه به شیوع ویروس کرونا و به‌ دنبال آن توصیه برای در خانه ماندن، پرهیز از مصرف غذاهایی که در بیرون تهیه می‌ شوند و همچنین محدود شدن تردد وسایل نقلیه، مشکلات فروش قارچ و پرورش قارچ چند برابر شده است. با توجه به اینکه بیشتر قارچ تولید شده در استان اصفهان به سایر استان‌ ها ارسال می‌شود و یا صادر می شود، پرورش‌ دهندگان قارچ با مشکلاتی نظی قیمت پایین فروش محصول دست و پنجه نرم می‌ کنند. قیمت پایین تعیین شده برای قارچ خوراکی و همچنین کاهش خرید قارچ به واسطه کاهش مصرف، مشکلات اساسی بازار فروش قارچ را ایجاد کرده است.

مهم‌ترین مشکل برای توزیع قارچ چیست؟

هنگام بررسی مشکلات فروش قارچ  متوجه می‌ شویم مشکلات تولیدکنندگان قارچ مربوط به بحث حمل و نقل کارکنان، تأمین مواد اولیه و ارسال بار است. اگر چه گفته شده که حمل و جابجایی مواد غذایی مشکلی ندارد، ولی رانندگان به دلیل ترس از کرونا برای حمل بار همکاری ندارند، علاوه‌ بر اینکه برخی نیز هزینه های حمل و نقل را افزایش داده‌ اند.

یکی از روش‌ های جلوگیری از ضرر و زیان در فروش قارچ، مشورت گرفتن از افراد با تجربه در مورد معضلات بازار فروش قارچ است تا با استفاده از تجارب آن‌ ها جلوی ضررهای هنگفت را بگیرید. از دیگر مشکلاتی که بر سر راه صاحبین این کسب و کار قرار گرفته است، بالا رفتن قیمت بذر قارچ‌ و کمپوست مورد نیاز بستر  قارچ می باشد.

بررسی مشکلات فروش قارچ

مزایای پرورش قارچ

با تمام معایبی که زمینه تولید و پرورش قارچ خوراکی گفته شد، رشد و پرورش قارچ مزایای خاص خود را نیز دارد. به همین دلیل است که امروزه بیش از ۱۶۰۰ واحد پرورش قارچ در ایران وجود دارد. یکی از بزرگ‌ ترین مزایای پرورش قارچ این است که برای شروع این کار نیازی به سرمایه بالا ندارید. شما می‌ توانید این کار را در زی رزمین خانه‌ خود یا حتی در یک اتاق کوچک انجام دهید.

پرورش و فروش قارچ خوراکی

کارشناسان کشاورزی معتقدند کشت قارچ نیازی به سرمایه‌ گذاری زیاد یا دسترسی به زمین ندارد، زیرا قارچ‌ را می‌ توان روی بستری که از مواد زائد و پاک کشاورزی تهیه می‌ شود، تولید کرد. پرورش قارچ به دلیل نگهداری کم، می‌ تواند به صورت پاره‌ وقت انجام شود علاوه‌ بر اینکه برای ساکنان روستایی و شهری به‌ ویژه زنان و معلولان نیز یک فعالیت پایدار و جذاب است. بنابراین می‌ توان گفت کشت قارچ پتانسیل بالایی برای بهبود امنیت غذایی و درآمد زایی دارد که به اندازه خود می‌ تواند سبب رونق اقتصادی شود.

همین رویکرد، سبب شده تا در سال‌ های گذشته علاقه‌ مندان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب استان خود، وارد عرصه پرورش و تولید قارچ شوند. به‌ گونه‌ ای که چهار محال و بختیاری رتبه پنجم یا ششم تولید قارچ کشور را به خود اختصاص داده است.

شما می‌ توانید کار خود را از منزلتان شروع کنید و کم کم آن را گسترده کنید. بازدهی این محصول سریع است و شما را سریعاً به سود می‌ رساند. هر دوره از کشت قارچ، حداکثر ۲ ماه طول می‌ کشد و در هر بار می‌ توان مقدار زیادی محصول برداشت کرد. برای پرورش قارچ می‌ توان در هر فصلی از سال اقدام کرد و تقریباً در هر سال می‌ توان ۵ بار عملیات برداشت را انجام داد. قارچ‌ های پرورشی مثل قارچ‌ های طبیعی فقط مختص فصل بهار نیستند و در هر فصلی از سال می‌ توان آن‌ ها را پرورش داد، زیرا دما و رطوبت در سالن‌ های کشت قارچ کنترل می‌ شوند.

قارچ‌ های پرورشی مثل قارچ‌ های طبیعی فقط مختص فصل بهار نیستند و در هر فصلی از سال می‌ توان آن‌ ها را پرورش داد، زیرا دما و رطوبت در سالن‌ های کشت قارچ کنترل می‌ شوند. قارچ‌ های خوراکی معمولا شامل قارچ های دکمه ای و قارچ های صدفی می شوند که مناسب استفاده برای طبخ غذاهای مختلف می باشد و قارچ‌ های دارویی که تنوع بالایی دارند و از معروف ترین آن ها می توان به قارچ گانودرما و قارچ شیتاکه اشاره کرد.

سخن آخر

در بررسی مشکلات فروش قارچ  به این مورد برخوردیم که افراد از لحاظ جغرافیایی مشکلات مشابهی دارند. زیرا در همه شهر های ایران می‌ توان قارچ را پرورش داد. فقط کافی است که قارچ‌ های پرورشی را در محیط بسته و بدون نور خورشید قرار دهید تا پرورش یابند و نیازی به زمین‌ های کشاورزی وسیعی نیست. از همین‌ رو مشکلاتی که برای فروش رخ می‌ دهد برای همه یکسان است و تمامی کسب و کار های این حوزه را درگیر خود می‌ کند.

نظر خود را بنویسید