معرفی قارچ ترامتس ورسیکالر

قارچ ترامتس ورسیکالر

معرفی قارچ ترامتس ورسیکالر

قارچ ترامتس ورسیکالر از قارچ های دارویی است و در این مقاله سعی می شود به طور مختصر به معرفی قارچ ترامتس ورسیکالر پرداخته شود. طبیعت همیشه منبع بسیار ارزشمندی از ترکیبات و مواد غذایی دارویی بوده است. این قارچ با نام های کوریلوس ورسیکالر و پلی پوروس ورسیکالر نیز شناخته می شود.

قارچ های خوراکی از انواع منابع غذایی دارویی بسیار ارزشمند در طبیعت به شمار می روند. قارچ های دارویی هر یک خواص ویژه و منحصر به فرد خود را دارند از این خواص می توان به خواص ضد سرطان، خواص آنتی بیوتیک، خواص ضد تومور، خواص ضد التهاب و … نام برد.

یکی از قارچ های دارویی که در طب چینی از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است قارچ ترامتس ورسیکالر(Trametes (versicolor می باشد.

این قارچ در مناطق گرم و مرطوب مانند آمریکای شمالی، اروپا و برخی کشورهای آسیایی همچون ایران، ترکیه، چین و ژاپن یافت می شود. قارچ ترامتس وسیکالر بیشتر بر تنه ی درختان کاج، راش، نارون، بلوط و سایر نهاندانگان رشد می کند.

معرفی قارچ ترامتس ورسیکالر

teramets mashroom parsigharch2

معرفی قارچ ترامتس ورسیکالر

این قارچ دارویی از گونه  Trametes versicolor (L.) Lioyd، شاخه ی Basidiomycota، رده ی Agricomycetes، راسته ی Polyporales و خانواده ی Polyporaceae می باشد.

خصوصیات ظاهری قارچ ترامتس وررسیکالر

کلاهک قارچ ترامتس ورسیکالر محدب و به صورت نیم دایره بادبزنی شکل می باشد. قطر کلاهک این قارچ میتواند از 3 تا 9 سانتی متر متغیر باشد.

سطح کلاهک پرز دار و چرمی دیده می شود. لبه های کلاک قارچ موج دار و نازک است. روی سطح کلاهک شیارهای مواری متحدالمرکز وجود دارد. این نواحی متحدالمرکز به رنگ های زرد، قهوه ای، سیاه، سفید، خاکستری دیده می شوند.

سطح ریزین کلاهک معمولا سفید تا کرم رنگ با 3 تا 5 منفذ در هر میلی متر می باشد. این قارچ فاقد پایه و به صورت کلنی هایی که از ناحیه کناری به یکدیگر متصل شده اند دیده می شود.

قارچ ها در ناحیه ی مرکزی به سطح چسبیده اند. با این حال تشخیص قارچ خوراکی در طبیعت بسیار دشوار است و خرید قارچ و تهیه آن باید از مکان ها و فروشگاه های معتبر انجام گردد.

خواص دارویی قارچ ترامتس ورسیکالر

این قارچ از قدیم در طب سنتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت. چینی ها معتقدند که مصرف این قارچ می تواند موجب افزایش سیستم دفاعی بدن، افزایش سطح انرژی بدن دفع سموم و درمان تب و کاهش دمای بدن گردد.

از خواص دارویی و درمانی قارچ ترامتس ورسیکالر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مصرف این قارچ به دلیل داشتن دو پلی ساکارید شیزوفیلان و لنتینان و پلی ساکاروپپتید PSK می تواند از ابتلا به بسیاری از سرطان ها و تومورها جلوگیری کند.

2- این قارچ به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس به درمان بیماری های عفونی کمک بسیاری می کند.

3- استفاده از قارچ دارویی ترامتس ورسیکالر موجب تقویت سیستم دفاعی بدن و بهبود افراد تحت درمان سرطان گردد.

4- عصاره ی این قارچ حاوی ترکیبات پلی ساکاریدی با خواص آنتی اکسیدانی قوی می باشد که مصرف آن می تواند موجب از بین رفتن رادیکال های آزاد و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شود.

5- عصاره ی میسیلیوم این قارچ موجب مهارآنزیم آلفاگلیکوزیداز می شود که این فرآیند موجب کاهش قند خون و کنترل بیماری دیابت می گردد

6- مصرف این قارچ موجب کاهش فشار خون می گردد.

7- عصاره ی قارچ ترامتس ورسیکالر موجب مهار بیماری هپاتیت B و حفاظت کبد در برابر سم هپاتوتوکسین می شود.

teramets mushroom parsigharch.1

مصرف صنعتی قارچ ترامتس ورسیکالر

این قارچ به عنوان یک تجزیه کننده قوی مورد استفاده قرار می گیرد. آنزیم های تولید شده توسط این قارچ همچون لاکاز می تواند به از بین بردن ترکیبات سمی و مضر تولید شده در طبیعت بسیار کمک کند.

لاکاز می تواند موجب تجزیه ترکیبات آلی و غیر آلی همچون پلی فنول ها، آمینو فنول ها و آمین های آروماتیک گردد. از لاکاز در صنایع کاغذ سازی نیز استفاده می گردد.

قارچ ترامتس ورسیکالر در ایران

در حدود 12 گونه از 60 گونه ی قلرچ ترامتس ورسیکالر در ایران یافت می شود. محل رویش این قارچ در مناطق گرم مرطوب همچون مارندران، گیلان، گرگان، آذربایجان شرقی می باشد.

فروشگاه اینترنتی پارسی قارچ فروشگاهی معتبر برای خرید انواع قارچ خوراکی و محصولات مرتبط با قارچ در ایران می باشد.

برای خرید، سفارش و یا کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس بگیرید.

نظر خود را بنویسید